Arrow

Mooie foto’s verkopen beter! 7 tips voor productfotografie!

Verkoop jouw producten sneller dan het licht

Het geheim van productfotografie

Mooie producten verdienen mooie fotografie. En helemaal in dit online tijdperk waarin bijna iedereen een goede camera op zijn mobiel heeft, kun je er niet omheen; productfotografie. Heb je een (web)winkel en wil je je producten online verkopen? Lees dan deze 7 tips!

7 tips voor productfotografie

1. Witte achtergrond

Kies voor een witte achtergrond, dat is clean en rustig. Daarmee komt je product vaak mooi uit de verf. Helemaal als het product zelf veel kleur bevat. Deze achtergrond kun je zelf eenvoudig maken door een rol wit papier op te hangen. Laat het papier doorlopen met een zachte ronding tot onder het product. Zo zie je (bijna) geen verschil tussen de achterwand en de ondergrond. Wil je juist een wit object in beeld brengen? Kies dan voor een gekleurde achterwand, al blijft een effen papier dan het mooist. Zo blijft jouw product de aandacht trekken. 

2. Goede belichting

Voor de belichting is de tip niet veel anders; wit! Want met wit licht kun je de kleur van het product het best tot zijn recht laten komen. Je kunt hiervoor studiolichten aanschaffen met softboxen. Dan heb je altijd hetzelfde licht om je professionele foto’s te maken. Wil je vaker kleine producten op de foto zetten? Overweeg dan om een lichttentje te kopen.

Geen studiolamp of lichttentje? Zoek naar een ruimte met grote ramen, waar daglicht door valt. Voor het mooiste effect laat je het licht schuin vanaf de zijkant op het product vallen. Tegenlicht of té fel licht is ‘killing’ voor je foto’s, en ook als je zelf in het licht staat wordt de foto er niet mooier op.  

3. Schoon product

Stofjes, vegen of een klein deukje in je product, het komt allemaal in beeld. Zorg er dus voor dat naast de achtergrond en het licht, ook je product ‘clean’ is. Dat scheelt weer in de nabewerking!

4. Camera-instellingen

Als je dan alle voorbereidingen hebt getroffen komt de camera aan bod. Heb je een spiegelreflexcamera? Dan kun je veel details fotograferen. Zorg voor veel licht en zet je diafragma laag voor een mooie scherpte-diepte. Niet genoeg licht? Met de sluitertijd en ISO-waardes kun je nog één en ander bijstellen. Begin dan bijvoorbeeld met ST 1/60e en ISO 100.

Lijkt de kleur niet goed over te komen? Dan is je witbalans niet juist ingesteld. Deze kun je met je camera opnieuw instellen door een kraakwit papier beeldvullend voor je product te houden. Met de knop ‘witbalans’ stel je dan opnieuw in wat ‘wit’ is. Best belangrijk, want zo kun je een retour of klacht over de kleur voorkomen. Geen professionele camera? Met je smartphone kun je tegenwoordig ook erg goede foto’s maken. 

5. Positie van je product

Om een volledige indruk te geven van je product kun je het van verschillende kanten fotograferen. Over het algemeen is het mooi om het product iets van schuin-bovenaf te fotograferen. Daarnaast is eenheid mooi voor de looks op je website. Markeer dus de plek waar je product ligt met bijvoorbeeld een kruisje. Daarnaast kan een statief je helpen om je producten steeds uit dezelfde hoek te fotograferen. Ook deze positie kun je dan op de grond markeren.

6. Nabewerken van je foto

Hoe mooi je foto ook is. Een likje nabewerking kan geen kwaad. Kies je voor smartphone-fotografie? Door altijd hetzelfde filter te gebruiken bij je smartphone creëer je eenheid in je foto’s. In de camera app van je telefoon vind je vaak al verschillende filters, wil je meer opties, download dan ‘Lightroom’ in je appstore.

Bij een professionele camera kun je achteraf bewerken met programma’s als Photoshop of ook via Lightroom voor op je pc. Zet hiervoor je instellingen op je camera zo dat je in ‘RAW’ fotografeert. Zo kun je later wat meer effecten toepassen om bijvoorbeeld wat licht toe te voegen of wat weg te werken.

7. Beter te veel dan te weinig

Zorg dat je keuze hebt. Maak dus verschillende foto’s. Én fotografeer vanuit meerdere hoeken, zo geeft je jouw klant een zo goed mogelijk beeld van je product. En dat is wat je wilt. Want uit onderzoek blijkt dat met mooie foto’s, die een goed beeld geven van het product, de verkopen met zo’n 60% kunnen stijgen. Dat is het proberen waard niet?!

Je foto’s klaar? Dan wil je er alles uithalen wat er in zit. Social media goeroe Alain geeft tips om je online verkoop op oa. social media te verhogen. Bekijk de online training over ‘social selling’ en gun jezelf die extra omzet!