Maxima is een van de grondleggers van Qredits Arrow

Koningin Máxima onder de indruk van het mkb dat echt wil verduurzamen

De officiële opening van het nieuwe Qredits pand

Marieke Knorren
Geschreven door
Marieke Knorren
Communicatieadviseur
Toegevoegd op
27-06-2023
Gemiddelde leestijd
5 minuten
Geplaatst onder
Over Qredits

Almelo, 27 juni 2023. Koningin Máxima was dinsdag 27 juni op bezoek bij Qredits. Qredits is na 14 jaar aan de Wierdensestraat uit haar jasje gegroeid. Onlangs is Qredits verhuisd naar een nieuwe locatie tegenover het station in Almelo. Samen met Artificial Intelligence-assistente Qarin heeft Koningin Máxima het nieuwe pand aan de Egbert Gorterstraat 6 in Almelo officieel geopend. Ook heeft Hare Majesteit verschillende informatiesessies bijgewoond over het thema duurzaamheid binnen het mkb.

Mkb helpen verduurzamen

Qredits helpt ondernemers op weg door het verstrekken van kredieten en door het aanbieden van coaching en ondernemerstrainingen. Qredits ziet het tevens als haar taak om in te spelen op trends en ontwikkelingen voor het mkb en zich daar hard voor te maken. Voor de officiële opening is daarom gekozen voor het thema ‘mkb helpen verduurzamen’.

Ondernemers met duurzame producten

Na de opening bezocht Koningin Máxima de ondernemersmarkt. Hier boden La Femme qui Rit, Namture, Six Senses, Rosy’s en AC De Branderij hun duurzame producten aan. Zo maakt Femke Mostert van La Femme que Rit nieuwe producten van gebruikt leder van oude banken. En gebruiken de broers Pul van Namture kokosnoten als een duurzaam alternatief voor plastic.

Ondernemers verduurzamen hun bedrijf

Tijdens een rondetafelgesprek heeft Koningin Máxima uitgebreid gesproken met ondernemers die ieder op hun eigen manier bezig zijn met verduurzaming van hun bedrijf. Mede mogelijk gemaakt door de MKB Duurzaamheidslening van Qredits, die als doel heeft om mkb bedrijven te ondersteunen bij het verduurzamen van hun bedrijfsactiviteiten. Deze lening is begin dit jaar geïntroduceerd in samenwerking met het Energiefonds Overijssel en de provincie Overijssel. Een lening met lage rente van 2,5% waardoor ondernemers met de besparing in energie de lasten van de lening kunnen voldoen.

Vier ondernemers zaten aan tafel om over hun verduurzamingsplannen te vertellen. Melkveebedrijf Hakkers uit Anerveen investeert in een elektrische beregeningsinstallatie in plaats van een diesel aangedreven machine. De heer Abdollah Alikouzay van Brommobiel Expert vertelde dat hij steeds meer vraag krijgt van klanten voor een elektrische Brommobiel. Natasja Korenblik, mede eigenaar van Boerderijcamping De Beek, heeft met zonnepanelen een mooie verduurzaming doorgevoerd. Richard Paauwe van Brood Kadootjes heeft zijn bedrijfspand geïsoleerd en van zonnepanelen voorzien.

Beleidsmakers willen mkb helpen verduurzamen

Koningin Máxima sprak met bestuurders uit de provincies en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) over wat er nodig én al beschikbaar is om het mkb in de volle breedte te helpen met verduurzaming.

Adviesbureau KplusV presenteerde de resultaten van het onderzoek naar stimulering van verduurzaming van het mkb. Volgens het onderzoek willen ondernemers graag verduurzamen, maar vooral kleinere bedrijven hebben niet genoeg middelen om te investeren. Daarom hebben Qredits en de provincie Overijssel met goed resultaat de MKB Duurzaamheidslening ontwikkeld. André Dolsma, commercieel directeur: “Deze pilot is begin dit jaar gestart in samenwerking met het Energiefonds Overijssel en de provincie Overijssel met als doel om kleinere bedrijven te ondersteunen bij het verduurzamen van hun bedrijfsactiviteiten. Inmiddels zijn reeds 65 ondernemers uit Overijssel gefinancierd vanuit deze pilot. Tweederde van het beschikbare budget van 5 miljoen euro is inmiddels besteed ter financiering van verduurzaming binnen het mkb. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Deze verduurzaming bij de 65 ondernemers heeft 1,8 miljoen kWh aan energieopwekking opgeleverd, 96.000 kWh aan energiebesparing en bijna 48.000 m3 besparing van gas. Nu al hele mooie resultaten, waarmee de behoefte van het hele mkb in Nederland is aangetoond.”

“Om de verduurzaming van het mkb te ondersteunen, pleiten we voor landelijke uitrol”, licht de heer Edwin Netjes, adviseur en partner van KplusV, toe. “Ondernemers in de provincie Overijssel kunnen via de MKB Duurzaamheidslening bij Qredits terecht om hun bedrijf te kunnen verduurzamen. Vanwege het succes van dit instrument en de positieve impact op het mkb, is de nationale uitrol van het instrument via andere provincies verkend door KplusV. Echter, niet alle provincies stellen het mkb als doelgroep centraal in hun provinciaal beleid. En ook de beschikbaarheid van middelen verschilt per provincie.

Het grote verschil per provincie in beleidskeuze én de beschikbaarheid van middelen voor verduurzaming, creëert ongelijke kansen voor ondernemers. Om te kunnen voorzien in de behoefte van ondernemers en gelijke kansen te creëren volgens het ‘level playing field’ principe, zien we een rol voor het Rijk om de handschoen op te pakken. Daarvoor is het belangrijk dat het Rijk nauw samenwerkt met de provincies om de doelgroep te bereiken én ondernemers te helpen met advies.

Uit het gesprek met de provincies en vertegenwoordigers van het Rijk, wordt de MKB Duurzaamheidslening gezien als een kansrijk instrument waarmee de ondernemer in het kleinbedrijf op een laagdrempelige manier wordt bereikt. Dat maakt het daadwerkelijk mogelijk dat ondernemers kunnen verduurzamen. Zo kan Nederland de komende jaren duizenden mkb’ers een duurzame toekomst bieden.

Voor meer informatie

Neem contact op met Marieke Knorren, Communicatieadviseur bij Qredits, op telefoonnummer 06-14601881 of m.knorren@qredits.nl