Mindmap Social Media Arrow

Tips: Hoe start ik met social media?

Social media: you’d better love it!

Ashley Grobben
Geschreven door
Ashley Grobben
Content marketeer
Toegevoegd op
07-04-2020
Gemiddelde leestijd
6 minuten
Geplaatst onder
Startende ondernemers
Ondernemers die verder willen
Kennis & Inspiratie

Waarom is social media belangrijk?

Social media … either you love it or you hate it! Maar nu is misschien niet het beste moment om te zeggen: mwah, ik vind het niks. Want juist nu is het belangrijk dat je zichtbaar bent, dat je je volgers laat zien waar je mee bezig bent en dat je een band met hen opbouwt. Interactie is key! Hoe pak je het aan? Wij helpen je op weg.

Met social media is het net als in het echte leven: uit het oog uit het hart. Als mensen een tijdje niets van je horen, vergeten ze je simpelweg.

'Ja maar, hoe krijg ik dat dan allemaal gedaan?!'

Goede vraag. We weten heel goed hoeveel werk het is: foto’s maken, tekstjes bedenken, blogs schrijven, alles bijhouden … zichtbaarheid kost tijd. Ongelooflijk veel tijd. Maar weet je? Wij gaan je helpen.

In dit blog vind je tips om te starten met social media én om het vol te houden. In deze blog geven we je tips over je contentplanning.

Arrow

5 tips voor jouw social media:

Waar moet je beginnen met het plaatsen van foto's, wat moet je plaatsen en wanneer? Op deze vragen geven we antwoord in de volgende 5 tips, om jouw social media kanalen naar een hoger punt te tillen.

Tip 1  Kies jouw kanaal zorgvuldig

Denk goed na over waar je zichtbaar wilt zijn en waar je tijd in gaat steken. Kies liever één kanaal en houd dat vol. Dat is beter dan wanneer je alles maar een beetje doet en afhaakt. Kijk eens voor welke jij het meeste voelt en kijk vooral ook welk kanaal het beste bij jouw doelgroep past. 

  1. Op LinkedIn laat je je expertise zien. Je kunt hier lange artikelen schrijven en korte berichten plaatsen. Je deelt hier vooral kennis en inspiratie. Bovendien is interactie met je netwerk belangrijk. LinkedIn is vooral handig als je een dienst aanbiedt. Maar ook zie je steeds vaker mensen een fysiek product op een boeiende manier ‘vermarkten’ op LinkedIn.
  2. Op Facebook deel je handige weetjes, tips, foto’s en persoonlijke verhalen, bijvoorbeeld over hoe het gaat met je bedrijf. Je kunt heel goed jouw product, dienst of bijvoorbeeld restaurant laten zien omdat er veel ruimte is voor beeld. Facebook is vooral handig als je je richt op consumenten. Maar is ook prima voor de zakelijke markt.
  3. Op Instagram gaat het nog een stapje verder met beeld. Je deelt er foto’s met pakkende teksten, maar vooral ook veel ‘stories’. Stories zijn verhalen over jouw dagelijkse beslommeringen. Vaak in videovorm. Als je er al actief bent: ga zo door! Nog nooit iets mee gedaan? Dan kan het best een grote stap zijn. Instagram wordt zowel voor de zakelijke als de consumentenmarkt ingezet.

Natuurlijk zijn er nog andere kanalen. Zijn jongeren jouw doelgroep? Onderzoek dan TikTok! En ken je Twitter nog? Zakelijk wordt het nu niet meer zoveel gebruikt; vooral opiniemakers zijn hier druk mee. De vraag is dus of dat bij jouw bedrijf past.

Icon type is not defined

Tip 2  Maak een haalbaar schema

Daar zit je dan, op ‘jouw kanaal’. Denk na over wat je gaat delen met je volgers, wanneer je dit gaat delen en vooral ook hoeveel je gaat delen! We raden je aan een haalbaar schema te maken. Leg de lat niet te hoog: je kunt beter elke donderdag een goed bericht plaatsen dan drie dagen achter elkaar van alles roepen en daarna weken niets.

Heb je een stok achter de deur nodig? Vertel aan je volgers dat jij elke week op donderdag een bericht plaatst (een blog of een video). Als je het eenmaal hebt gedeeld met anderen, moet je wel 😉

Icon type is not defined

Tip 3  Maak ruimte in je agenda

Misschien loop je nu over van de ideeën en pak je in je enthousiasme alles aan. Maar dit is niet vol te houden. Maak dus realistische keuzes. Kies liever één kanaal dan drie. Maak liever één post per week dan tien en daarna niets meer. Een contentplanning kan jou daarbij helpen.

Wist je trouwens dat veel ondernemers snel opgeven op social media? Als jij doorzet, ben jij dus degene die het verschil kan maken. Een mooie uitdaging.

Icon type is not defined

Tip 4  Laat je perfectionisme los

Hier kunnen we heel kort over zijn: done is better than perfect. Zie alles wat je doet als een leerproces. Zorg dat je in beweging blijft. Met elke stap die je zet, groei je. Elke post wordt net een stukje beter dan de vorige. Geef jezelf die ruimte.

Inspiratie nodig voor jouw berichten op social media? Hier vind je tips voor een vliegende start! En hier geven we tips voor het maken van een contentplanning.

Tip 5 Maak ruimte in je agenda

We doen nu misschien wel alsof het appeltje eitje is om op social media aanwezig te zijn en content te bedenken. De waarheid is dat het tijd kost. Maak er daarom echt ruimte voor in je agenda en ‘stick to the plan’. Je zult merken dat je ideeënstroom op gang komt doordat je het inplant. Je wordt met de week creatiever en gaat steeds meer kansen zien. Dit zet je in je agenda:

  1. Braindump (15 minuten): schrijf één keer per week al je ideeën op die je hebt voor social media. Vaker mag natuurlijk ook!
  2. Schrijven (dagdeel): plan minimaal één keer per week een schrijfdagdeel in. Het liefst op een vaste dag. En behandel die gereserveerde tijd alsof het een afspraak met een belangrijke klant gaat. Wijk er niet van af en verzet ‘m niet.

Oh ja, zet ook je ‘goede ideeën radar’ aan. Zie je een goede tekst, actie of insteek bij iemand? Maak een screenshot en bewaar het in een apart ideeënmapje voor jezelf. Kun je later weer als inspiratie gebruiken.