Nieuws: Qredits inspireert mkb-ondernemers met 'Toekomstgericht Ondernemen'
De training ‘Toekomstgericht Ondernemen’ biedt een uitkomst aan ondernemers die een andere weg in willen of moeten.
Help, wat zet ik op social media?
Ja, daar zit je dan. Klaar om je eerste bericht op Facebook of LinkedIn te plaatsen. Waar moet je in hemelsnaam over schrijven? Wat willen je volgers weten? Zijn er nog slimmigheidjes waar je aan kunt denken? Met deze 10 tips maak je een vliegende start. (Je kunt ze ook gebruiken als je al langer bezig bent hoor!)
Het kan knap lastig worden als je elke dag het wiel opnieuw moet uitvinden. Daarom is het slim om rubrieken te bedenken, net zoals kranten en tijdschriften dat doen. Een paar ideeën:
Doe je elke maandag een Q&A en elke vrijdag een Voor/Na-bericht? Dan weten jouw volgers dat op een gegeven moment. Ze komen dan vanzelf met regelmaat terug op jouw pagina. Mensen vinden die herkenbaarheid fijn.
Maar let op: maak je plannen niet te ambitieus. Het kost veel tijd om elke dag content te maken, dus kies het liefst een of twee dingen uit en doe die goed. Je kunt dan altijd nog tussendoor jouw hersenspinsels delen in de vorm van een foto met een leuk berichtje.
Misschien denk je nu: leuk, die rubrieken, maar ik kan niet schrijven. Weet dan dat dit onzin is. Serieus. Als je kunt praten, kun je ook schrijven.
Dus wil je een bericht gaan schrijven? Doe dan even je ogen dicht en denk aan die ene klant aan wie jij dat gave jurkje wilt laten zien. Of aan dat echtpaar dat je wilt inspireren met een foto van een tuin die je hebt aangelegd. Of aan dat leuke stel dat altijd op donderdagmiddag komt borrelen in je zaak.
Houd jouw klant voor ogen en schrijf je bericht alsof je tegen hem of haar praat. Je zult merken dat de woorden dan als vanzelf komen. En het heeft meer voordelen: je tekst wordt automatisch veel persoonlijker en authentieker. Bovendien hoef je niet eens echt na te denken over wat de tone of voice van jouw bedrijf eigenlijk is, want met de ‘schrijf zoals je spreekt-techniek’ komt de juiste toon vanzelf.
Herkenbaarheid zorgt voor klantentrouw. Kies daarom voor een duidelijke eigen stijl, in woord en in beeld.
Als mensen door hun tijdlijn scrollen, kijken ze vooral. Ze lezen nog niet.
Hoe houd je toch de aandacht van je volgers?
Mooie foto’s roepen meteen een goed gevoel op bij je volgers. Je kunt stockfoto’s gebruiken, bijvoorbeeld van de gratis site www.unsplash.com.
Nog mooier is het als je deze foto’s zelf maakt en vervolgens bewerkt met Canva. Het handige van Canva is dat je daar formats vindt voor de verschillende social media kanalen. Die formats zijn precies in de juiste verhouding (vierkant of rechthoekig).
Oké, deze tip is voor de dare devils. Want voor veel mensen is video spannend. Dat weten we. Wil je er toch mee aan de slag? Top! Video’s werken heel erg goed voor de betrokkenheid. Mensen zien én horen je. Ze voelen daardoor meer verbinding met jou en jouw bedrijf.
Je hebt trouwens alleen een smartphone nodig en verder niets. Nee, zelfs geen selfiestick of dure microfoon. Zolang jij positiviteit uitstraalt en een goed (kort!) verhaal hebt, ben je aantrekkelijk voor je kijkers. Op Google vind je volop tips voor het maken van video’s. Zo vinden wij dit een goed artikel.
Zo, de basis staat. Dan is het nu tijd voor een paar slimme tips waardoor je heel makkelijk meer volgers en interactie krijgt:
Je wilt natuurlijk dat mensen reageren op jouw posts. Met de tips hierboven krijg je dat waarschijnlijk wel voor elkaar. We voegen daar nog even twee slimme technieken aan toe:
Volg vakgenoten, concurrenten en anderen die jou aanspreken en gebruik ze als inspiratiebron. Je ziet zo niet alleen wat zij doen en hoe ze het doen, je ziet ook hoe de reactie van hun volgers is. Daar kun jij weer van leren. Enne … ze zeggen niet voor niets ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. Oké, dat ‘jatten’ bedoelen we niet letterlijk, maar je snapt het idee.
Het stikt in ons landje van de social media experts. Google eens op ‘tips voor LinkedIn / Facebook / Instagram’, kies de experts uit die jou aanspreken, volg ze, lees hun blogs, kijk wat ze doen en doe mee met gratis webinars en challenges die zij organiseren. Zo kun je in heel korte tijd ontzettend veel leren over het kanaal waar jij nu mee aan de slag gaat.
Last best: geef jouw volgers positieve energie! Ga niet op social media klagen over je omzet, maak anderen niet zwart, laat je niet negatief uit over politieke beslissingen … dat is negatieve energie en negatieve energie kost je volgers.
Wat doe je wel? Laat zien wat jij – ondanks de crisis – wél voor elkaar bokst, laat zien hoe jij jouw dienstverlening hebt aangepast, laat zien dat je dankbaar bent voor wat er wél is.
Twijfel je erover of je wel op social media wilt?