Ondernemersverhaal Joep Thijssen – Schoenmakerij Dun Hook
Van logistiek medewerker tot Meesterschoenmaker. Lees hoe Joep omschoolde en nieuwe kansen greep.
Lees hier hoe Tijn van zijn passie, zijn werk én eigen bedrijf maakte.
Tijn Baart (36) heeft al op jonge leeftijd zijn passie voor eten ontdekt. Hij begon als hulp in de keuken en kreeg de kans om mee te kijken met hobbykoks. Hier ontstond zijn liefde voor eten. “Toen ik voor het eerst een saus proefde, dacht ik: Wauw, dit is bijzonder!” Dit was het begin van zijn culinaire reis naar zijn eigen bedrijf, IJsbaart. Een succesvol ijsmerk met meer dan 1.000 verkooppunten. Dankzij een flexibel krediet van Qredits kon Tijn opschalen en zijn droom achterna.
Het ondernemen heeft Tijn niet van een vreemde. “Mijn vader is ook ondernemer. En ik dacht, hoe gaaf als je iets voor jezelf kan doen? Ik werkte fulltime in de horeca. Door andere horecaondernemers om mij heen realiseerde ik me dat ik het anders wilde. Ik wil opschalen, anders blijf je altijd op één punt. Ik wil iets kiezen wat je groter kan maken. Ik wil een product maken dat iedereen lekker vindt en waar ook een goede marge op zit. Toen kwam ik uit bij ijsjes.”
De doorbraak kwam toen Tijn met een compagnon zijn eigen ijswagen bouwde. “Mijn baas had een foodtruck, en in die tijd kwam de foodtruckhype op. Toen dacht ik: dat is leuk, dat kan ik ook!” Ze begonnen hun 100% plantaardige ijs te verkopen op festivals. Geïnspireerd op de Zuid-Amerikaanse Paleta, een gezond fruitijsje. Dit bleek een schot in de roos. Hun ijs viel in de smaak. Al snel breidde IJsbaart uit van enkele strandtenten naar meer dan 90 verkooppunten in één zomer.
“Dan krijgt je bedrijf ineens snel een andere vorm."
De snelle groei van IJsbaart bracht wat uitdagingen met zich mee. “Ineens moesten we 30.000 tot 40.000 ijsjes produceren. Hoe gaan we dat doen? We moesten nadenken over distributie, grondstoffen en leveranciers. We hebben wel altijd gezegd: We gaan het ijs zelf maken, want dan heb je het hele proces in eigen hand.” Om aan de stijgende vraag te voldoen, verhuisde IJsbaart daarom naar een locatie met meer productiecapaciteit.
Met de komst van de vierde compagnon kreeg het bedrijf een commerciële boost. Het team van IJsbaart focust op innovatie en hun duurzame en plantaardige productielijn. “Wij willen een ijsmerk zijn dat inspireert tot duurzame keuzes. Onze ijsjes zijn 100% plantaardig en bevatten geen toegevoegde suikers. Het is een bewustere keuze dan traditionele ijsjes. We willen laten proeven dat plantaardige net zo lekker zijn als traditionele.”
Met ijsjes verkopen, heb je te maken met pieken en dalen en daarmee financiële uitdagingen. “Je verdient alles in de zomer, maar je kan ook een slechte zomer hebben. En in de winter lopen de kosten gewoon door. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een financiering. Met Flexibel Krediet van Qredits konden we het gat dichten in de winter en vanaf het voorjaar met de omzet die we maakten, de financiering weer terugbetalen.
Qredits kijkt naar zowel de onderneming als de persoon, wat Tijn waardeert. “Met Bedrijfsadviseur Mirjam van Duijn deelden we onze cijfermatige plannen en kregen we het vertrouwen voor een financiering. Daardoor konden we mooie stappen maken.”
Op de vraag of Tijn nog tips voor startende ondernemers heeft, zegt hij: “Maak een goed plan en begin gewoon, niet te lang over nadenken. Let goed op de centen en durf je eigen plannen in de prullenbak te gooien als het anders moet. Wendbaarheid en aanpassingsvermogen zijn cruciaal.”
Benieuwd hoe jij net als Tijn jouw droom kunt waarmaken? Begin vandaag nog met het schrijven van je eigen ondernemersplan, en wie weet sta jij binnenkort ook aan het roer van een succesvol bedrijf.