Kennisdocument: Hoe kies ik de juiste rechtsvorm?
Er zijn verschillende soorten rechtsvormen maar hoe kies ik de juiste? Dit kennisdocument helpt jou hierbij!
Online onderwijs is een uitdaging voor zowel docenten als jongeren. De veranderingen brengen voor de studenten veel verantwoordelijkheden met zich mee. Daarnaast probeert de docent met alles wat hij/zij in zich heeft de student meer kennis te geven. Tegenwoordig vaak door middel van online services zoals de ELO, Teams of Zoom. Hieronder een aantal aandachtspunten om nog slimmer online les te geven.
Maak de leerlingen duidelijk wat het doel is van de les en benoem wat er van hun wordt verwacht. Om de les interactief te maken en het gesprek tussen de docent en leerling levendig te houden, is het handig om ter voorbereiding op de les via de mail opdrachten te sturen aan je klas.
Met behulp van quizprogramma’s zoals Kahoot, Socrative of Microsoft Forms kunnen leerlingen betrokken worden bij de les en kunnen ze op een speelse manier getest worden op hun kennis.
Tijdens de les kun je leerlingen de kans geven om samen met hun klasgenoten te overleggen over een relevant onderwerp. Door de leerlingen op te delen in groepen en een groep aan te laten maken via Teams of Whatsapp, kunnen ideeën uitgewisseld worden.
Leerlingen mogen bijvoorbeeld op de stoel zitten van een lokale of grotere ondernemer en overleggen voor ongeveer 15 minuten in hun eigen groep hoe zij het zouden aanpakken in deze periode. Hierna komen ze weer terug in de online klas en om hun bevindingen te delen met de rest van de klas en de docent. De leerlingen kunnen hun betrokkenheid laten zien bij de les, door het document met ideeën aan het einde van de les in te leveren.
School is niet alleen een plek om meer te leren, maar ook om sociale vaardigheden te ontwikkelen en relaties op te bouwen. Via de online platformen kun je als docent een plan opstellen om het dagelijkse contact met de leerlingen door te laten gaan.
Welke platformen gebruik je als leerlingen vragen hebben? Gebruik je hiervoor live-communicatie middelen zoals (video)bellen of chatgesprekken? Wellicht maak je gebruik van vaste tijden waarin leerlingen contact kunnen opnemen om vragen te stellen wat betreft de leerstof van die week. Dit moment kan ook gebruikt worden om feedback te krijgen van de leerlingen.