Computerscherm met data Arrow

Meer klanten en conversie door online adverteren; SEA

Online advertenties

Online adverteren is misschien wel de belangrijkste vorm van adverteren. De hoeveelheid tijd die we op het internet besteden neemt namelijk toe. Online advertenties zijn vaak een effectieve manier van adverteren voor zowel kleine als grote bedrijven. Maar wat is online adverteren? Bij welke bedrijven past het? En wat zijn de voor- en nadelen ervan? 

Arrow

Wat is online adverteren

Online adverteren is het promoten van je producten of diensten op het internet. Er zijn tal van mogelijkheden binnen online adverteren, zoals het adverteren in zoekmachines, social media en in-app. Met online adverteren kun je meer bezoekers naar je website leiden en daarmee je conversie of verkoop verhogen. 

De meest bekende: SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je adverteert in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Bij deze vorm van adverteren krijgt je website voorrang op de organische zoekresultaten van zoekmachines. Als je genoeg geld op bepaalde zoektermen inzet. word je bij het zoeken naar dit zoekwoord als eerste in de zoekmachineresultaten weergeven als advertentie.

Google Adwords

Een programma dat je kunt gebruiken om betaalde Google ads (advertenties) in te richten is Google AdWords. De advertenties zijn gericht op zoekwoorden of zinnen van potentiële klanten. Je kan zelf als adverteerder bepalen onder welk gezocht woord je advertentie tevoorschijn komt. Hierdoor is de kans groot dat je relevante bezoekers krijgt die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten, omdat zij zelf via Google zoeken naar jouw product. 

Voor- en nadelen

Hierbij wordt gebruik gemaakt van het pay-per-click systeem, ook wel cost-per-click genoemd (CPC). Dit houdt in dat je als adverteerder alleen betaalt als er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Een voordeel is dat je zelf het advertentiebudget bepaalt. Het nadeel is wel dat dit erg populair is. Er wordt dus veel gebruik gemaakt van AdWords. Dit zorgt ervoor dat adverteren onder deze zoekwoorden zo duur wordt gemaakt dat er geen winst gemaakt kan worden. Vooral bij sterk concurrerende markten is de kans groot dat je veel moet betalen voor een plek in de zoekresultaten. Maar als je in een nichemarkt zit kan je wellicht veel halen uit deze adverteervorm. Dan adverteer je mogelijk op hele specifieke woorden of woordgroepen en is de kans op concurrentie bij het bieden op de zoekwoorden het minst groot.

In de praktijk  

Tot zover de theorie. Met AdWords kun je gericht adverteren door op specifieke zoekwoorden te kopen. Maar hoe werkt dat precies? Stel je haalt voldoening uit fotograferen en hebt besloten om een spiegelreflexcamera te kopen en je voert een zoekopdracht uit op Google. Je ziet dan het volgende: 

Je ziet dat er meerdere advertenties (Ad) worden weergeven waaronder een carrousel met foto’s. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf als eerste wordt gezien door potentiële klanten?   

Google bepaalt

Bij een zoekopdracht bepaalt Google welke adverteerders er getoond worden en op welke volgorde. Je zou verwachten dat de hoogste bieder de veiling zal winnen, maar een hoog bod geeft geen garantie. Om de ‘zoeker’ ook de beste gebruikservaring te bieden kijkt Google ook naar de volgende factoren: de opgebouwde autoriteit van het bedrijf en de kwaliteit van de advertentie. Aan de hand van deze drie componenten (het bod, de kwaliteit van de advertentie en de autoriteit van het bedrijf) bepaalt Google een ’Ad score’ en aan de hand van deze score wordt er bepaald op welke positie de adverteerder in de zoekresultaten terecht komt.

Kies zorgvuldig

Zorg er dus voor dat het bedrag dat je maximaal per dag bereid bent om te betalen voor klikken op je advertentie weloverwogen wordt bepaald. Daarnaast wil je dat de taal van je advertentie overeenkomt met de zoekwoorden waarop je adverteert. Tot slot werkt het mee dat de landingspagina achter je advertentie relevante en originele content bevat. Zodat er ook makkelijk te navigeren is op de landingspagina. Dit werkt mee in de autoriteitsbepaling. Ook moet de landingspagina transparant zijn over je bedrijf en moet er goed met persoonlijke informatie van de bezoeker om worden gegaan.

Deze blog is slechts een inkijkje in de wereld van SEA. Kun jij wel wat meer hands-on tips gebruiken? Qredits biedt haar klanten de training Online Marketing aan waarin het onderwerp ook uitgebreid aan bod komt.