Lachende vrouw met paars jasje staat voor een kledingrek en kijkt weg.

Ondernemersverhaal: Isa Kempers – Redikly

Duurzame kleding, zelfgemaakt door Isa 

Ashley Grobben
Geschreven door
Ashley Grobben
Content marketeer
Toegevoegd op
24-11-2025
Gemiddelde leestijd
5 minuten
Geplaatst onder
Ondernemersverhalen
Duurzaam ondernemen
Kennis & Inspiratie

Van afvalstof naar favoriete outfit

Kleding maken die én mooi is én goed voelt: dat is precies wat Isa Kempers (24) wil met haar duurzame modemerk Redikly. In haar atelier in Enschede werkt ze met ‘afgedankt’ textiel, geeft ze workshops upcyclen én runt ze haar eigen winkel met zelfontworpen kleding. “Ik wil laten zien dat je ook met restmateriaal iets nieuws en tofs kunt maken. En dat je daar dus niet meteen een nieuw kledingstuk voor hoeft te kopen.” Dankzij het START!up Fonds van Saxion en Qredits kon ze haar eerste investeringen doen en écht starten. Benieuwd naar het hele verhaal van Isa? Lees dan snel verder. 

De heftige kledingindustrie

Tijdens haar opleiding Fashion & Textile Technologies aan Saxion begon Isa te experimenteren met kringlooptextiel. “Voor een schoolopdracht maakte ik van dingen die geen kleding zijn, zoals dekens, een jas. Toen dacht ik: dit wil ik verder uitwerken.” Zo ontstond Redikly: een kledingmerk waarin ze laat zien hoe je restmateriaal een nieuw leven geeft. “Ik vind het heftig hoe de kledingindustrie werkt. De slechte arbeidsomstandigheden, de vervuiling, de enorme afvalbergen… veel mensen beseffen niet wat er met hun ‘oude’ kleding gebeurt. Ik wil laten zien dat je ook op een ander manier met mode kunt omgaan. En dat dat ook nog eens supermooi kan zijn.”  

“De naam Redikly komt van 'ridiculous', omdat ik de industrie belachelijk vind. En ‘re’ staat ook voor reuse en recycle.” 

Een winkel en atelier gecombineerd onder één dak

Redikly werkt met bestaande materialen, zoals wol van ingezamelde dekens voor de wintercollectie en oude tafelkleden of gordijnen voor de zomer. Isa ontwerpt en maakt alles zelf in haar atelier boven de winkel. “Ik zie een stofje in de kringloopwinkel en in mijn hoofd weet ik dan al precies wat het moet worden. Als het dan uiteindelijk af is, ben ik echt ontzettend trots.”

In het atelier geeft ze ook workshops: van upcycled big shoppers tot een blazer een eigen twist geven door andere mouwen. “Veel mensen hebben geen idee hoeveel tijd, liefde en precisie er in een kledingstuk zit. Als ze het zelf proberen, gaan ze echt anders naar hun eigen kast kijken. En dat is precies wat ik hoop te bereiken: meer waardering voor wat je draagt en bewustere keuzes.” 

Geloof in je idee en houd vol. In het begin twijfelde ik vaak, maar ik heb geleerd om achter mijn product te staan. Als je weet waarom je iets doet en er écht passie voor hebt, dan kom je er. Je hoeft niet meteen alles perfect te doen, maar durf wel te proberen.

Isa Kempers

Isa Kempers

Redikly

Een gedeeld pand in hartje Enschede

De winkel deelt ze met vriendin en mede-ondernemer Caitlin. Een bewuste keuze: “Alleen zo konden we de kosten en tijd delen. Caitlin was net afgestudeerd en ik had toen nog een bijbaan. We zaten allebei op dat punt van: of we gaan er nu echt voor, of we zoeken een ‘serieuze’ baan voor 36 uur. Toen hebben we de sprong gewaagd.” De winkel is sinds 29 juni 2025 open. “Klanten reageren superpositief. Sommigen komen al terug of sturen anderen door. Dat is zó leuk om te merken.” 

Isa en Caitlin kregen beide hun financiering via het START!up Fonds, een samenwerking tussen Saxion en Qredits. Via een gezamenlijke coach kwamen ze in aanraking met het fonds. “We hadden een goed plan, maar het risico om een winkel te openen was gewoon te groot zonder financiële zekerheid. Dankzij het fonds konden we investeren in de inrichting én hadden we de ruimte om op te starten zonder direct in de knel te komen.” 

Ben je benieuwd naar hun gezamenlijke verhaal? 

Redikly door het hele land

“Via Saxion kregen we goede begeleiding en het contact met Qredits voelde laagdrempelig. Het hielp echt om alles scherp te krijgen.” De lening gebruikt ze naast de winkelinrichting ook voor marketing en om te kijken of ze bepaalde productiestappen kan uitbesteden aan lokale confectiebedrijven. “Zo kan ik meer doen in minder tijd. En dus verder groeien.” 

Want nieuwe ideeën, die heeft ze genoeg! “Ik droom van meerdere Redikly-winkels door het land. Plekken waar mensen duurzame kleding kunnen kopen, zelf stoffen kunnen uitkiezen en het verhaal achter hun kleding leren kennen.” En het liefst ziet ze dat upcyclen weer normaal wordt. “Vroeger leerde je op school nog naaien. Nu weten veel mensen niet eens hoe je een knoop aanzet. Zonde, toch?”