
Met een Microkrediet van Qredits en een passie voor koken startte Miguel zijn eigen restaurant in Rotterdam.
“Een eerlijke prijs voor de koffieboeren in Sri Lanka en een beter leven voor de lokale bevolking”
Als baby van vier dagen oud werd Maurice geadopteerd door zijn Nederlandse ouders. Jaren later vond hij zijn biologische familie in Sri Lanka. Deze mooie hereniging bracht een onverwachte kans met zich mee. Geïnspireerd door zijn afkomst en zijn passie voor koffie, besloot hij een eigen koffiemerk te starten. Maar niet zomaar een koffiemerk – Lanka Koffie is de eerste Sri Lankaanse specialty koffie in Europa. Rechtstreeks van lokale boeren voor een eerlijke prijs. Maurice werd voor de tweede keer geholpen door Qredits. Dit keer met een Sociaal Krediet, om zijn bedrijf verder te laten groeien. Benieuwd naar zijn bijzondere verhaal? Lees snel verder!
Maurice is energiek en een creatieve denker. Net als zijn vrouw en schoonzus, die een eigen koffiezaak hebben. Naast zijn fulltimebaan lanceerde hij in die koffiezaak een eigen koffiemerk met bonen uit zijn geboorteland Sri Lanka. Zo werd zijn idee werkelijkheid.
Inmiddels is Maurice zo’n 10 keer in Sri Lanka geweest. Hij heeft er een coöperatie opgericht waarin aangesloten koffieboeren een eerlijke prijs voor hun bonen krijgen.
Met hulp van het lokale netwerk van zijn broer en steun van het Ministerie, wekte hij vertrouwen bij de boeren. En het bijzondere is, koffiebonen uit Sri Lanka werden nog niet eerder naar Europa geëxporteerd. Maurice is de eerste.
“In Sri Lanka is mijn broer mijn steun en toeverlaat.”
Via zijn broer heeft Maurice een aantal samples laten testen en branden. SCA (die koffiebonen beoordeelt, een rating agency voor koffiebonen) heeft het brandprofiel gewaardeerd met 83 punten! Nu mag Maurice zijn Lanka koffie echt een ‘specialty koffie’ noemen.
“Van elke opbrengst gaat een deel naar projecten voor schoon drinkwater en scholing in Sri Lanka. Zo kan ik bijdragen aan een beter leven voor de lokale bevolking.” Zijn bedrijf komt in een stroomversnelling. Maurice wordt door meerdere grote partijen benaderd zoals Simon Levelt en Kaldi die de bonen onder eigen private label willen branden. Ook vindt zijn eigen merk Lanka koffie steeds meer afzet in de horeca.
Een droom die uitkomt voor Maurice en zijn vrouw.
Nadat Qredits de start van Lanka Koffie had gefinancierd, is Maurice voor een aanvullende lening in gesprek gegaan met Marnix, zijn bedrijfsadviseur. Die zag mogelijkheden in een Sociaal Krediet - een krediet met rentekorting voor ondernemers met een sociale missie.“Wat fijn dat er een partij is die zo met me meedenkt in financiering, training en coaching in deze groeifase.” Maurice heeft de eerste training Focus & Klantgroei al gevolgd en is enthousiast. Met deze aanvullende financiering kan Maurice zich richten op verdere opschaling.
Heb jij ook een sociale missie en financiering nodig? Ontdek of het Sociaal Krediet bij jou past.
Coaches Paul en Anneke gaan graag in gesprek met Maurice om te kijken hoe zij hem kunnen helpen. “Het verhaal spreekt ons aan waarbij we ons de uitdagingen van Maurice voor kunnen stellen.” Paul heeft veel financiële kennis en begrijpt de uitdagingen dankzij zijn ervaring bij FMO. Anneke is gespecialiseerd in het ontwikkelen van marketingconcepten tot kansrijke strategieën. Als echtpaar hebben zij al meerdere ondernemers op weg geholpen. Zo ook nu Maurice en zijn vrouw.
Wil jij net als Maurice zoveel mogelijk uit jezelf en je bedrijf halen? Vraag dan een coachtraject aan!