Kennisdocument: Aandachtspunten bij een bedrijfsovername
Er komt veel kijken bij een bedrijfsovername. De belangrijkste aandachtpunten zijn verzameld in dit document.
'Qredits is de ideale sparringpartner'
Ze was het meisje dat al jong op de rommelmarkt stond. Stephanie Kremer (41), eigenaar van de Twentse Mobiele Opticien biedt oogzorg aan huis. Ze wist al vroeg dat ze ondernemer wilde worden.
Toen ze vier was kreeg ze haar eerste brilletje 'Ik ben geboren met slechte ogen.' Op haar 15e had ze een bijbaan bij de lokale opticien. Ze deed de MBO-opleiding tot opticien en daarna studeerde ze Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Ze deed ruime ervaring op in de oogwereld.
'Nee, was het antwoord in de winkel aan de telefoon, als aan de andere kant van de lijn werd gevraagd of we ook aan huis kwamen.'
Daarmee was het zaadje geplant voor de Twentse Mobiele Opticien. Zes jaar geleden werd ze ondernemer. Vanuit haar drive om dingen te verbeteren met haar passie voor de zorg. Ofwel, sinds 2015 rijdt Stephanie bruisend van energie door het Twentse landschap
'Ik heb heel veel extra opa’s en oma’s. Ik krijg altijd lekkere koffie en ik zit regelmatig in de Tweede Wereldoorlog.'
Niet meer kunnen puzzelen, geen televisie meer kunnen kijken of de krant lezen. Meer kans op vallen, verhoogde oogdruk of zelfs netvliesloslating. 'Niet klagen maar dragen, die mentaliteit zie ik veel bij oudere mensen.' Oogaandoeningen hebben veel impact; medisch, maar ook sociaal. 'Ik zie mensen die depressief worden en in een sociaal isolement terechtkomen omdat ze niet meer goed kunnen zien. Iedereen verdient goede oogzorg' Met één oogmeting per dagdeel neemt ze de tijd als opticien aan huis. Luisteren, een bril aanmeten én afleveren; Stephanie maakt mensen blij. 'Ik voeg echt iets toe, dat geeft heel veel voldoening.'
Inmiddels is Stephanie een volwaardige partner in de zorgketen. Zij weet haar weg te vinden binnen woonzorgcentra en naar oog- en huisartsen. En vice versa. Hoe heeft zij de Twentse Mobiele Opticien als naam weten te vestigen? 'Ik ben een bruggenbouwer. Praten kost tijd, zeker in de zorg. 'Woar kom ie weg,' vroegen ze in het begin (red: Twents, waar kom jij vandaan). Er is draagvlak onder personeel en mensen ‘kennen’ mij in de wijk. Daar heb ik écht in geïnvesteerd. In mijn ondernemersplan heb ik me vijf jaar lang gericht op senioren. Daar heb ik mijn collectie en marketing op aangepast. Nu, zes jaar later heeft me dat geen windeieren gelegd.'
2019 was een bewogen jaar voor Stephanie. 'Ik ben gescheiden, verhuisd en ging van parttime werken naar fulltime werken. Ik moest opnieuw settelen. En toen kwam daar in 2020 de coronacrisis achteraan. Ik dacht: nu heb ik de poppen aan het dansen. Ik was echt even in paniek als kostwinner met een contactberoep. De eerste twee weken heb ik slecht geslapen en als een zombie op de bank gezeten.'
Ondernemend als ze is, komt ze van die bank af. Nieuwe inzichten brengen haar in beweging. 'Ik dacht al snel, ik heb dit te accepteren. Wat kan ik veranderen? Welke kansen heb ik?
Ik heb een andere mindset gepakt en dat geeft kracht. Sindsdien richt ik me naast particuliere oogzorg ook op het bedrijfsleven. Denk aan beeldschermbrillen en veiligheidsbrillen van werknemers. Dat doe ik op locatie bij de bedrijven zelf. Veel mensen hebben oogklachten die gerelateerd zijn aan toenemend beeldschermgebruik, vanwege het werken en vergaderen op afstand. Ik bekijk werkplekken, doe oogmetingen, lever brillen aan en geef advies.
Het bedrijfsleven schakelt zoveel sneller dan de zorg. In de zorg moet alles ‘uitvergaderd’ worden. Heb je een goed verhaal met meerwaarde? Dan kun je binnen een commerciële omgeving vrij snel een offerte maken en aan de slag gaan. Werkgevers zien het belang van goede oogzorg, het helpt uitval van personeel voorkomen. Onze ogen zijn namelijk heel erg belangrijk'
Stephanie heeft de smaak te pakken. Ze gaat haar bedrijfsactiviteiten waarschijnlijk opschalen en ze is volop bezig met het concreet maken van haar nieuwe plannen.
'Ik heb een grote opdracht binnen gehaald en ik ben bezig met een nieuw bedrijf,' vertelt ze enthousiast. 'Ik heb contact gezocht met mijn Qredits-coach van destijds, toen ik startte met mijn bedrijf en krediet nodig had. We hebben namelijk contact gehouden. Het is heel fijn om samen te sparren. Neem ik personeel in dienst? Ga ik voor een franchise-constructie? Qua verdienmodel; wordt het uur factuur, of anders? Lang leve Qredits; het is heel fijn dat ze zo met me meedenken.'
'Laat jezelf zien en ga stáán. Juist nu is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Ook als je volop investeert en er in eerste instantie meer geld uitgaat dan er binnenkomt. Dan voel je je misschien nog niet zo sterk en zeker. Doe het toch: ga staan en laat jezelf zien. Online en offline.'