Ondernemersverhaal Jesse Dijkman - Lukida
Eigenaar Jesse Dijkman vertelt over zijn onderwijsorganisatie en de rol van Qredits hierin!
Als je al van jongs af aan verzot bent op kleding. Je over een gezonde dosis lef beschikt. Én als klap op de vuurpijl ook nog talent blijkt te hebben voor ondernemerschap. Dan open je op je 22e je eigen kledingwinkel.
In het kort is dat het ondernemersverhaal van de inmiddels 24-jarige Demi Hogelucht. Deze spontane Almelose jonge vrouw timmert keihard aan de weg in Twente. September 2018 opende ze haar zaak ‘Moiety Store’. Waar die chique naam vandaan komt? 'Voor mij was het belangrijk dat de winkel echt is wie ik ben. En mijn naam ‘Demi’ betekent in het Frans ‘half’. Vertaald naar het Engels kom je uit op ‘moiety’. Dat bestond ook nog niet, dus samen met de slogan ‘the new boutique’ was de beslissing snel gevallen.', vertelt de jonge onderneemster. In 2019 heeft Demi de naam van haar zaak veranderd in 'DEEM' aangezien deze naam iets toegankelijker is.
'Het openen van mijn eigen zaak is vooral een droom die uitkomt, maar is deels ook geboren uit frustratie. Soms werd ik in winkels niet eens meer begroet als ik als klant binnen kwam. Dat vond ik echt stuitend. Daarnaast is hier in veel kleine zaakjes de kleding kwalitatief matig, is de pasvorm niet prettig of kloppen de maten niet. Daarmee kan ik me voorstellen dat sommige winkels het verliezen van de webshops. Daar besloot ik een antwoord op te zijn, zo is het idee voor een eigen winkel geboren.', vertelt ze gepassioneerd.
'Overigens gaat zoiets niet van de één op de andere dag hoor.', vult Demi aan. “Met het vinden van een pand heb ik geluk gehad hier in Almelo. Om startende jonge ondernemers te helpen kun je hier terecht bij de stichting ‘Start je Winkel in Almelo’. Zij willen de leegstand tegengaan en werken samen met verhuurders, zij helpen dan met alle papierwerk. Dat geeft echt een boost. Gelukkig zijn er meerdere instanties in Nederland die er voor je zijn als je voor jezelf wilt beginnen.”, geeft Demi aan. 'Mijn financiering kreeg ik rond bij Qredits en de begeleiding zocht ik op via het initiatief ‘ZomerOndernemer’. Daar werd ik helemaal klaargestoomd voor het ondernemerschap, samen met andere jonge ondernemers in spe. Zulke initiatieven zijn echt heel waardevol als je voor jezelf wilt beginnen.'
Iets meer dan een jaar na de opening van haar eigen kledingzaak, draait Demi nog lang niet iedere dag winst. 'Maar dat is na een jaar ook te veel gevraagd. Met de loop in de winkel ben ik al enorm gelukkig. En het is niet zo dat ik verlies draai, de groei zit er in. In de eerste maanden was het nog een uitzondering als ik iets verkocht. Nu is dat andersom. En toch word ik op die enkele dag dat ik niets verkoop weer even onzeker. Daar had ik de eerste maanden stukken minder last van.' Wie haar klanten zijn? 'Dat zijn vooral meiden, jonge vrouwen, maar ook trendbewuste moeders. In ieder geval schuilt er in al mijn klanten een ‘powervrouw’. De kledingmerken die ik verkoop, zijn ook niet voor muurbloempjes. Het is heus niet allemaal schreeuwend, maar wel op een bepaalde manier gewaagd, bijvoorbeeld in de stof, of in de prints die gebruikt zijn. Daar komen vaste klanten voor terug.'
'Ja, gaaf he?! Ik heb gewoon vaste klanten. Het moment dat je dat doorkrijgt. Dat mensen speciaal voor jouw kleding een stukje omlopen en je winkel komen bezoeken. Whoah, dat besef liet me even zweven.”, vertelt ze glunderend. “In dit eerste jaar overkomt je zoveel. Het cliché is echt waar; je verliest vrienden, leert jezelf soms té goed kennen en je raakt stiekem een beetje verslaafd aan succes.' En dat is dan meteen het mentale deel dat ondernemen pittig maakt. 'Als je in je eentje een bedrijf opstart, is ieder succes jouw succes. Natuurlijk heb ik ook hulp van mijn ouders, van vriendinnen en is mijn vriend en hele fijne rots in de branding. Maar uiteindelijk moet ik het zelf doen en is het echt mijn zaak. Door de complimentjes die ik krijg, de likes op social media, de leuke reacties in de winkel, maar ook op straat. Soms moet ik wel even weer met beide benen op de grond gezet worden. Dan vind ik mezelf niet altijd leuker geworden. Het is best confronterend als je beseft dat je momenten kent waarop je denkt dat de wereld om jou draait. Als je dan onzeker van aard bent, kan ik me voorstellen dat het je kan opslokken. Voor mij is het vaak een wake-up call. Zo van ‘even weer gewoon doen Demi’. Dat heb ik nodig.'
Voorzichtig durft ze ook verder te denken. Samen met een mede-onderneemster is Demi druk bezig met de voorbereidingen voor een pop-up store in Rijssen, een stad zo’n 15 kilometer verderop. 'Ik verveel me snel, dus zulke gave ontwikkelingen, daar leef ik voor. De uitdaging is wel dat ik daardoor niet meer altijd in Almelo in de winkel kan staan. Gelukkig kan ik ook dan weer op mijn moeder bouwen. Maar het blijft een dingetje. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet arrogant, maar de winkel en ik zijn de succescombinatie.'
Daarmee bedoelt Demi dat ze zelf de kracht van haar zaak is. Dat blijkt ook geen fabel als je haar klanten over haar hoort; 'Haar energie is zo fijn. Iedereen is wel eens onzeker, ook in de gaafste outfit. Maar als Demi mijn outfit bekijkt als ik uit het pashokje stap, dan voel ik me de allerleukste. Soms maakt ze het nog even af, doet een shirtje bij een rokje in. Of ze legt met een riempje net even het accent ergens anders. Dan ga ik helemaal happy naar huis.' Die woorden laten Demi lachen. 'Dat is uiteindelijk waar ik het voor doe. Kleding kan je het gevoel geven dat je de hele wereld aan kan. En dat gevoel, is het lekkerste dat er is.'
Ondanks haar prille ondernemerschap durft Demi te dromen. De spotlights in haar winkel geven het al een beetje weg. 'Op dit moment ben ik bezig met mijn eerste stappen als vlogger. Daarmee bekend worden en ook het opzetten van een eigen kledingmerk zijn wel stappen in mijn carrière die ik nog ambieer. Maar dat is echt iets voor de lange termijn. Nu eerst de pop-up store tot een succes maken!'
Tip van Demi:
Zoek uit hoe instanties op die je kunnen helpen. Ondernemerschap wordt op verschillende manieren gestimuleerd in Nederland. En; bouw aan je netwerk. Dat heeft mij al zoveel gebracht. Breng je netwerk eens in kaart. Plotseling is die vriend van je nicht misschien wel het contact dat je zoekt bij de gemeente. Of blijkt je zus het perfecte fotomodel voor op je instagramkanaal. Het hoeft niet allemaal zo ingewikkeld te zijn. Zolang je je maar bewust bent van de contacten die je kunt aanboren.