Header van een man in een bloemenwinkel die bloemen aan het schikken is. Arrow

AI in productontwikkeling: zo kom je sneller op nieuwe ideeën in 2025

De handigste AI-tools voor marktonderzoek

Ashley Grobben
Geschreven door
Ashley Grobben
Content marketeer
Toegevoegd op
05-05-2025
Gemiddelde leestijd
4 minuten
Geplaatst onder
Ondernemers die verder willen
Kennis & Inspiratie
Alle sectoren
AI (Artificial Intelligence)

Laat je bedrijf groeien met AI

Of je nu een compleet nieuw product wil lanceren of je bestaande aanbod wil verbeteren: goede ideeën ontstaan niet uit het niets. Je hebt inzicht nodig. In de markt, je klanten en trends. Daar kan AI je heel goed bij helpen! In deze blog lees je hoe je AI-tools inzet voor marktonderzoek, ideeën bedenken en het analyseren van klantfeedback. Alles wat je nodig hebt voor productontwikkeling en het laten groeien van je bedrijf!

1. Marktonderzoek en trendanalyse

Wat speelt er in jouw branche? Wat willen klanten? AI-tools zoals Google Trends, SEMrush en AnswerThePublic helpen je om snel te zien waar mensen naar zoeken, welke vragen er leven en welke onderwerpen in opkomst zijn. Het uitvoeren van een marktonderzoek geeft richting aan je productontwikkeling en helpt je beslissingen te nemen.

  • Google Trends helpt je inzicht te krijgen in waar mensen veel op zoeken in Google. Bijvoorbeeld: zoek je op ‘duurzaam verpakken’, dan zie je of dat onderwerp populair is, in welke regio, en of het toeneemt of juist afneemt.
  • SEMrush geeft je zoekvolume, concurrentie én relevante zoekwoorden die je kunt gebruiken om je idee aan te scherpen of je product beter vindbaar te maken.
  • AnswerThePublic laat zien welke vragen mensen stellen over een onderwerp. Ideaal om te zien waar je klant tegenaan loopt of benieuwd naar is.

Zo zet je AI slim in om je marktanalyse sneller en effectiever te maken.

Arrow

2. Ideeën genereren met ChatGPT

Loop je even vast en heb je helemaal geen inspiratie? Of wil je gewoon even sparren over je ideeën? ChatGPT is daar heel geschikt voor. Het helpt je om je ideeën los te krijgen. En als je het aangeeft in je prompt, stelt ChatGPT ook kritische vragen waar je misschien zelf nog niet aan hebt gedacht. Geef aan voor wie je iets wilt ontwikkelen, wat het doel is en vraag om creatieve invalshoeken. Bijvoorbeeld:

“Ik wil een duurzaam verpakt product voor jonge moeders ontwikkelen. Wat zijn trends of productideeën waar ik op kan inspelen?”

Je hoeft de antwoorden van ChatGPT niet letterlijk over te nemen, maar het geeft je wel weer even nieuwe inspiratie. Maak er gebruik van!

3. Klantfeedback analyseren

Niets is belangrijker dan een tevreden klant. Dat is immers je beste reclame. Maar dan moet je wél weten wat ze van je vinden en wat je met die informatie kan doen. Met tools als MonkeyLearn of SurveyMonkey analyseer je makkelijk enquêtes, reviews en social media reacties. De tool herkent patronen: wat wordt vaak genoemd? Wat zijn de sterke en zwakke punten van mijn product of dienst? Dat helpt je om je product te verbeteren of een nieuw idee te toetsen. 

Wil je meer lezen over het belang van klantfeedback in je marketingstrategie en hoe jij het inzet?

Arrow