Kleinbedrijf Index editie 15
Kleinbedrijf presteert beter, toch overweegt 31% van ondernemers te stoppen. Waarom? Lees het in de KB Index.
Wij helpen je een bewuste keuze te maken
Vrijdag 29 november 2024 is het weer zover: Black Friday. Dé dag waarop consumenten massaal op koopjesjacht gaan. Wat ooit in Amerika begon, is nu ook in Nederland één van de drukste winkeldagen van het jaar. Maar wat doe jij als ondernemer? Ga je mee in het spektakel, of kies je ervoor om juist niet deel te nemen? We helpen je om af te wegen wat het beste past bij jouw bedrijf.
Black Friday, inmiddels ook in Nederland een begrip, is dé dag waarop bedrijven met hoge kortingen en speciale aanbiedingen klanten naar hun (web)winkel trekken. We kennen allemaal de beelden van enorme menigten en flinke prijsdalingen. Ook online is Black Friday een gigantisch succes. Als ondernemer kan Black Friday dus behoorlijk wat druk met zich meebrengen. Misschien bereid je je er het hele jaar op voor, of twijfel je juist of je dit jaar wel wil deelnemen. Wat je ook besluit, het is goed om er bewust mee om te gaan. Want opvallen tussen al het Black Friday-geweld kan best een uitdaging zijn.
Black Friday is dé kans om mensen aan te spreken die anders misschien niet bij je hadden gekocht. Consumenten zijn op zoek naar deals en door mee te doen, vergroot je niet alleen je bereik maar geef je je omzet ook een flinke boost.
Met een goed voorbereide Black Friday-actie kun je een mooie stijging in je verkoop realiseren. Door strategische kortingen of speciale bundels in te zetten, kun je je voorraad of minder populaire producten alsnog verkopen.
Veel bedrijven kiezen ervoor om juist niet mee te doen, als statement tegen overconsumptie. ‘Green Friday' is ondertussen ook een begrip: een beweging die bedrijven stimuleert om juist op deze dag bewustwording over duurzaamheid te creëren. Dit kan een kans zijn om je bedrijf te profileren als duurzaam en je te richten op kwaliteit boven kwantiteit.
Niet onbelangrijk: deelnemen aan kortingen kan invloed hebben op de perceptie van je merk. Door niet mee te doen, benadruk je de waarde van je producten of diensten, los van de koopgekte.
Als je besluit om mee te doen, zorg dan voor een goede voorbereiding. Black Friday vraagt om planning en strategie. Denk aan voorraadbeheer, een marketingcampagne en opvallende visuals. Check ook of je website klaar is voor de verwachte bezoekerspiek, zodat klanten soepel kunnen shoppen. Een goed doordachte contentplanning en een goed getimede e-mailcampagne helpen je om het maximale uit deze dag te halen.
Kun je wat hulp gebruiken bij je marketing en verkoopstrategie? We hebben nog een aantal plekjes voor onze Training Online Marketing in november!
Wil je even sparren over de mogelijkheden? Weet dat je Qredits-bedrijfsadviseur je graag op weg helpt!