Wil je een kapsalon starten of laten groeien? Met dit stappenplan begin je sterk.
Meer grip op je cashflow, minder stress over inkoop
Voorraadfinanciering is een manier om producten in te kopen voordat je ze verkoopt, zonder dat je meteen je eigen financiële middelen hoeft in te leggen. Of je nu kleding verkoopt, machines verhuurt of een webshop runt: voorraad opbouwen kost geld. En soms moet je gewoon snel schakelen. Bijvoorbeeld als een product ineens hard gaat of je bedrijf onverwacht groeit. Supermooi natuurlijk, maar wel lastig als je niet genoeg geld hebt om snel extra voorraad in te kopen. Dan kan voorraadfinanciering dé oplossing zijn. Zo heb je genoeg voorraad én houd je je cashflow gezond.
Er zijn meerdere manieren om je voorraad slim te financieren. Denk aan:
Het grote voordeel? Je blijft leveringszeker, kunt doorgroeien én zet niet meteen al je eigen geld vast.
En dat is goud waard als je snel moet schakelen of een groeikans ziet. In veel gevallen is voorraadfinanciering onderdeel van een bredere overeenkomst tussen jou en je leverancier of kredietverstrekker.
Het loont dus om de algemene voorwaarden altijd goed door te nemen.
Je hebt niet altijd een zakelijke lening nodig. Vaak kun je ook met een paar slimme keuzes al winst boeken. Bijvoorbeeld door beter voorraadbeheer en inkoop op basis van data. Kijk naar je cijfers: wanneer heb je piekmomenten? Wat gebeurde er vorig jaar? Gebruik tools die je helpen trends te voorspellen en overschotten te voorkomen. En denk na over een seizoensbuffer, vooral als je werkt in een branche met duidelijke pieken en dalen. Wat doe je in het laagseizoen? Hoe zorg je dat je toch kunt blijven draaien?
Eén van de meest laagdrempelige manieren om je voorraad te financieren, is door betaaltermijnen af te spreken met je leverancier. In plaats van direct af te rekenen, vraag je of je de factuur bijvoorbeeld pas na 30 dagen of maximaal 60 dagen hoeft te betalen. Volgens de wettelijke betaaltermijn geldt dat grote bedrijven binnen 30 dagen moeten betalen aan mkb’ers, maar bij overeenkomsten tussen bedrijven van vergelijkbare grootte is meer mogelijk, zolang beide partijen ermee instemmen.
Dat geeft jou de ruimte om eerst (een deel van) je voorraad te verkopen voordat je hoeft te betalen. Zeker als je samenwerkt met andere kleine ondernemers of lokale leveranciers, is er vaak ruimte voor overleg. Laat zien dat je een serieuze en betrouwbare klant bent. En denk mee: kun jij grotere aantallen afnemen, of sneller de administratie regelen? Door er samen een goede deal van te maken, profiteer jij van meer ademruimte en blijft je leverancier verzekerd van een stabiele afname. Win-win dus.
Een consignatieovereenkomst is een slimme manier om voorraad op te bouwen zonder dat je er vooraf al in hoeft te investeren. Dit houdt in dat je de producten al geleverd krijgt, maar pas betaalt zodra je ze daadwerkelijk verkoopt. Vooral als je net begint, is dat een mooie kans om je assortiment op te bouwen zonder direct je hele budget vast te zetten.
Zeker als je werkt met seizoensproducten of een snel wisselend aanbod hebt, kan consignatie helpen om flexibel en risicobewust te ondernemen. Belangrijk is wel dat je de afspraken goed vastlegt: wie blijft eigenaar van de voorraad, wat mag retour, hoe en wanneer wordt er afgerekend, en wat spreek je af over schade of verlies?
Als je dit goed regelt, heb je een fijne en veilige constructie die je veel ruimte geeft om te groeien.
Wil je écht grip krijgen op je voorraad en cashflow? Volg dan deze vier stappen:
Soms heb je nét even wat extra ruimte nodig. Dan is het Flexibel Krediet van Qredits een goede optie. Dit is een doorlopende lening tot € 25.000, speciaal voor ondernemers. Je bepaalt zelf wanneer je geld opneemt en wanneer je aflost. Dat geeft vrijheid en zekerheid. Handig als je bijvoorbeeld onverwacht extra voorraad moet inkopen. Wil je weten of dit bij jouw situatie past?
Wil je meer weten over het Flexibel Krediet?